Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Psycholog/pedagog radzi ..

Psycholog/pedagog radzi  ..
Szanowni Państwo, w sytuacji nauki zdalnej, obserwując zachowania uczniów oraz dużą ilość czasu spędzanego przez dzieci "w sieci", zachęcamy Państwa do zapoznania się z prezentacją dotyczącą cyberprzemocy. W sytuacji budzącej niepokój Państwa zachęcamy do kontaktu.
Pedagog, psycholog

 

Ludzka pamięć. Jak funkcjonuje i jak o nią zadbać? Jak poprawić pamięć?

Organem odpowiadającym za pamięć i uczenie się jest mózg. Jest to centrum dowodzenia i zarządzania wszystkimi procesami oraz mechanizmami, które mają miejsce
w naszym organizmie. Jak działa nasz mózg i jak o niego odpowiednio zadbać? O tym, będzie można przeczytać w poniższych artykułach:

https://portal.abczdrowie.pl/jak-polepszyc-pamiec

https://www.medme.pl/cogninet/artykuly/mnemotechnika-mnemonika-cwiczenia-i-przyklady,67390.html

 

Zapraszamy

Bogusława Łomińska i Renata Socha

 

Poniżej zamieszczamy ofertę psychologów Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
w Żaganiu skierowaną do rodziców i uczniów klas IV- VIII oraz formy kontaktu
z pracownikami poradni poprzez:

https://www.facebook.com/Poradnia-Psychologiczno-Pedagogiczna-w-%C5%BBaganiu-110025790639832/

http://poradnia.zagan.pl/

Szanowni Państwo,

wszystkich Nas dotyka obecna nadzwyczajna sytuacja związana z koronawirusem. Zdając sobie sprawę z tego, że zawieszenie zajęć w placówkach oświatowych spowodowane koronawirusem budzi lęk i wzmaga emocje przypominamy, że za pośrednictwem dziennika elektronicznego możecie Państwo kontaktować się z psychologiem i pedagogiem naszej szkoły.  Jesteśmy do Państwa dyspozycji.
Postaramy się w tym miejscu zamieszczać wartościowe artykuły z zakresu wspierania zdrowia psychicznego. 

Z życzeniami zdrowia

Renata Socha i Bogusława Łomińska
 
Link do: bezpłatnego webinarium 20.03.2020 godz. 18
https://www.facebook.com/UniwersytetSWPS/photos/gm.2272912579672008/10158408687281803/?type=3&theater
 
 
 
 
link do: Jak wspierać dziecko w emocjach?
http://magdalenabockomysiorska.pl/jak-wspierac-dziecko-w-emocjach-w-dobie-koronawirusa/?fbclid=IwAR21kWH45y30smR3pfXLHboX1VIfJY1gwUmKw6ROmBo1LGKk5VIQGRDQd4w
 
oraz:
1. Jak rozmawiać z dzieckiem o epidemii koronawirusa? (załącznik)
2. Nastolatku. Porady jak efektywnie funkcjonować w okresie pandemii (załącznik)
3. Zostań w domu. Zachowaj cyfrową higienę (załącznik)
 
 
I coś na piątek:
 
https://www.youtube.com/watch?v=iauNOumSIvo
 
Poniedziałek 30.03.2020 r. 
 
https://naszeszkoly.krakow.pl/artykuly/biblioteka/jak-pomoc-dziecku-w-efektywnej-nauce
 
https://indywidualni.pl/edustrefa/zosia-samosia-jak-uczyc-dziecko-samodzielnosci
 
 
Sobota 18.04.2020 r.
 
https://rodzice.fdds.pl/2018/09/18/poradnik-dla-rodzicow-potrafie-sie-zatrzymac-ale-jak-to-zrobic/?fbclid=IwAR22FGu2fqI3GLZ5SKKMpy8SOw_IrMFAhM6oJWXZtDg6fJIIj-uDnwaWhyg
 

https://rodzice.fdds.pl/2018/09/18/poradnik-dla-rodzicow-potrafie-sie-zatrzymac-ale-jak-to-zrobic/?fbclid=IwAR22FGu2fqI3GLZ5SKKMpy8SOw_IrMFAhM6oJWXZtDg6fJIIj-uDnwaWhyg

 

Oszustwa na koronawirusa!

W czasie epidemii uaktywniła się cała grupa oszustów- naciągaczy, złodziei, którzy pod pretekstem np.: sprzedaży maseczek, środków dezynfekujących czy dezynfekcji mieszkania- podszywając się pod urzędników sanitarnych, dostają się do naszych domów.

Plagą stały się przesyłane przez Internet informacje na temat cudownych środków chroniących przed koronawirusem czy fake newsy wprowadzające w błąd lub wywołujące chaos.

Poniżej zamieszczamy link do filmu: Kradzież na wirusa https://www.youtube.com/watch?v=M1FPBvi2lxI 

oraz link do strony: https://www.gazetasenior.pl/oszustwa-na-koronawirusa

 

Chrońmy naszych bliskich!

 

Wsparcie psychologiczno- pedagogiczne (zdalne)

Pandemia to bardzo trudny czas niepokoju, niepewności, często samotności. Wiele osób w tym czasie potrzebuje wsparcia. Sytuacja związana z epidemią powoduje, że przedłuża się szkolne nauczanie internetowe, nasila się deficyt braku kontaktu z rówieśnikami. Wszyscy odczuwamy izolację od świata zewnętrznego. Doskwiera nam ciągłe przebywanie w domu, niektórzy doświadczają przemocy ze strony najbliższych. Część uczniów ma przed sobą różnego rodzaju egzaminy. W tej nowej rzeczywistości, będzie to jeszcze trudniejsze niż dotychczas. To wszystko powoduje stres i duże obciążenie psychiczne. 

 

Szkolni specjaliści, wychowawcy i nauczyciele są do Waszej dyspozycji na różnych kanałach dostępu on- Line.

 

Pamiętaj z każdej trudnej sytuacji jest jakieś dobre wyjście!

 

Poniżej zamieszczany link fundacji rekomendowanej przez MEN, która służy pomocą on- Line.

http://www.drabina.org/zapytaj/uczniowie_idea.htm

JEŚLI MASZ OCHOTĘ PO PROSTU KOMUŚ SIĘ WYGADAĆ I CHCESZ ŻEBY KTOŚ BYŁ OBOK CIEBIE Fundacja zaprasza do skorzystania BEZPŁATNIE ze zdalnego wsparcia psychologicznego polegającego na video rozmowie lub rozmowie telefonicznej”.

 

oraz link do strony: telefon zaufania dla dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia, opieki i ochrony: https://116111.pl/

Konsultanci wspierają, wyjaśniają i pomagają dzieciom i młodzieży w ich codziennych problemach. Jest to bezpłatny i anonimowy numer telefonu dostępny ze wszystkich telefonów stacjonarnych i komórkowych, dostępny całodobowo 7 dni w tygodniu.

 

 

Szanowni Państwo, dzisiaj słów kilka o tym….

Jak pomóc dziecku zdać egzamin?

Kilka prostych rad….na kilka dni przed….:-)

Nie odkrywamy Ameryki słowami, iż egzaminy to czas wielkiego stresu. Warto więc pomyśleć o tym, jak pomóc naszym ósmoklasistom…. Świadomość, że mogą liczyć na nas – nauczycieli, na swoich rodziców, ich troskę, akceptację, radę i pomoc w zmaganiu ze stresem może okazać się kluczowaJ

Najnowsze  badania pokazują, iż w stresujących sytuacjach życiowych najważniejsze jest wsparcie społeczne, przekonanie, że są wokół nas ludzie życzliwi, na których możemy polegać. Zarówno przed egzaminami, jak i po ich zakończeniu poziom stresu u ósmoklasisty sięga zenitu.

Jak więc możemy pomóc przed egzaminem? Jakie działania warto podejmować, a czego unikać – oto kilka pożytecznych rad dla rodziców i nauczycieli… a może nawet uczniówJ

RODZIC

 

Wspiera. Ważne jest przekonanie ósmoklasisty, że bliska mu osoba niezależnie od wyniku egzaminu będzie dla niego przyjacielem, a przede wszystkim – wierzy w jego sukces.

Pomaga. Nie musimy się razem uczyć. Sama propozycja wspólnej nauki jest miłym gestem, który można co jakiś czas ponawiać.

Dzieli się doświadczeniami. Podziel się wspomnieniami. Opowiedz o swoich egzaminach i twoich sposobach na pokonywanie stresu – to może pokazać ósmoklasiście, że egzamin nie jest aż tak straszny, na jaki wygląda.

Przypomina mocne strony. W czasie przygotowań do egzaminów, młodego człowieka nachodzi szereg wątpliwości… Przypomnij mu sytuacje, w których osiągnął sukces i zwróć uwagę na jego mocne strony. To pomoże mu wzmocnić wiarę we własne możliwości i podniesie go na duchu.

Proponuje plan B. Stres przed, w czasie a nawet i po egzaminie stwarza wrażenie walki o przetrwanie. Dobrze mieć poczucie, że ma się wybór, a życie nie zależy od jednego egzaminu. Warto przekonać dziecko do tego toku myślenia, a na pewno będzie łatwiej traktować sytuację stresową jak wyzwanie, a nie skazanie.

Nie przenosi własnych aspiracji na dziecko. Bez komentarzaJ

Nie straszy egzaminem ani jego konsekwencjami. Kochani, dzieciaki zdają sobie sprawę z powagi sytuacji, więc wzmacnianie w nich lęku, z pewnością nie pomoże w skutecznym uczeniu się.

Nie porównuje. Chcesz zniechęcić dziecko do nauki – porównuj do tych co lepiej, co szybciej itd..

 

EGZAMIN

Nasz mózg to urządzenie i jak każde urządzenie potrzebuje paliwa. Zadbaj więc o to drogi rodzicu, by przed wyjściem z domu Twoje szczęście zjadło śniadanie. Każdy z nas ma prawo do tego, by zestresować się i to właśnie najbliższe otoczenie powinno nas uspokoić. Nawet osoby o najtwardszych charakterach w momencie zdawania testów mogą wpaść w panikę. Aby zatrzymać spiralę obaw zapewnij swoje dziecko, że uczyło się wystarczająco długo, by teraz zdać egzamin.

Minuty tuż przed egzaminem powinny być czasem skupienia. Postaraj się wtedy nie bombardować go telefonami. Lepiej wyślij wiadomość, np. „trzymam kciuki”, „będzie dobrze”, „jestem z tobą” lub po prostu zwykły „uśmiech”.

PO EGZAMINIE

Uff, po egzaminie! Najgorsze minęło a telefon nie dzwoni. Nie denerrrrwuj się. Daj dziecku trochę czasu na ochłonięcie i poczekaj aż samo zadzwoni. Być może w ferworze emocji ostatnią rzeczą o jakiej myśli, to telefon do rodzica. Jeśli już zadzwoni, nie zadawaj za dużo pytań. Nie martw się też, jeśli po egzaminie udzieli zdawkowych informacji i wybierze towarzystwo rówieśników. Być może tam łatwiej będzie mu odreagowywać stres. Minie jakiś czas zanim ochłonie, wtedy warto docenić jego wysiłek – szczególnie, jeśli ma wątpliwości, co do wyniku egzaminu. Ważny jest dystans do całej sytuacji i postawa wspierająca, którą rodzic przybierze, aż do samego końca ogłoszenia wyników.

 

Życzymy powodzenia uczniom, nauczycielom i rodzicomJ

Renata Socha – psycholog i Bogusława Łomińska - pedagog

 

Źródło: studiuj.pl

Bogusława Łomińska

Renata Socha

 

Międzynarodowy Dzień Tolerancji

16 listopada

 

Dnia 16 listopada na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12 grudnia 1995 roku, z inicjatywy UNESCO.

CZYM JEST TOLERANCJA I POSZANOWANIE?

„Tolerancja i poszanowanie to fundamentalne wartości związane z celami i zasadami ONZ. Tolerancja wymieniona jest w tekście Preambuły Karty Narodów Zjednoczonych. Także Powszechna Deklaracja Praw Człowieka rozpoczyna się stwierdzeniem, iż wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi w godności i prawach. Obdarowani rozumem i sumieniem powinni postępować wobec siebie w duchu braterstwa. Deklaracja Milenijna ONZ potwierdza iż tolerancja, wolność i równość są fundamentalnymi wartościami niezbędnymi we współpracy międzynarodowej.

 

Deklaracja Zasad Tolerancji

Konferencja Generalna UNESCO na swojej 28 sesji w 1995 roku przyjęła Deklarację Zasad Tolerancji. Inicjatywa ta spowodowana była pogłębiającymi się zjawiskami nietolerancji, przemocy, nacjonalizmu, rasizmu i antysemityzmu, jakim towarzyszy marginalizacja i dyskryminacja mniejszości. Promocja tolerancji i poszanowania ma istotne znaczenie w tworzeniu atmosfery sprzyjającej akceptowaniu różnorodności kulturowej. Artykuł 1 Deklaracji Zasad Tolerancji brzmi:

-Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja - wartość, która czyni możliwym pokój - przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju.-

W Deklaracji państwa członkowskie zdefiniowały pojęcie tolerancji. Według zapisów tolerancja to:

  • Respektowanie cudzych praw i cudzej własności;
  • Uznanie i akceptacja różnic indywidualnych;
  • Umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych;
  • Docenianie rozmaitości kultur;
  • Otwarcie na cudze myśli i filozofię;
  • Ciekawość i nie odrzucanie nieznanego;
  • Uznanie, że nikt nie ma monopolu na prawdę.

W Deklaracji UNESCO państwa członkowskie podkreślają nie tylko konieczność walki z nietolerancją i rasizmem, lecz również znaczenie różnorodności kulturowej.

 

Międzynarodowy Dzień Tolerancji (16 listopada)

Obchody Dnia Tolerancji mają na celu:

  • Znalezienie głębszych przyczyn nietolerancji;
  • Zmobilizowanie opinii publicznej na rzecz tolerancji i informowania jej o niebezpieczeństwach związanych z objawami nietolerancji;
  • Wypracowanie praktycznych wskazówek dla rządów, naukowców i instytucji publicznych, w celu umożliwienia im znalezienia rozwiązań.

Dzień Tolerancji powinien być okazją do refleksji nad naszymi postawami wobec "innych". Szczególnie ważne wydają się wszystkie działania podejmowane przez młodzież i kierowane do młodzieży. Wiele krajów w coraz większym stopniu charakteryzuje się różnorodnością kulturową, rasową i etniczną. Jest to sytuacja, która sprzyjać może zjawiskom związanym z nietolerancją. Wpływanie na kształtowanie właściwych postaw, sprzyjających harmonijnemu rozwojowi społeczeństwa, jest zadaniem, które powinny stawiać przed sobą władze, szkoły i media.

Pomimo powtarzających się oświadczeń ze strony społeczności międzynarodowej o promowaniu tolerancji i szacunku, wciąż stoją przed nami poważne wyzwania związane z wdrożeniem teorii w praktykę. Rozwój technologii i komunikacji połączony z globalizacją gospodarek, zwiększył integrację i współzależność między cywilizacjami. Rozwój ten w większości wpłynął bardzo korzystnie na sytuację społeczeństw. W niektórych jednak przypadkach stał się przyczyną pogłębienia istniejących nierówności i powstania nowych form rasizmu i nietolerancji.”

 

http://www.unic.un.org.pl/dyskryminacja/tolerancja-poszanowanie.php

http://www.betecare.pl/16-listopada-miedzynarodowy-dzien-tolerancji/

 

 

Pozdrawiamy serdecznie. Niech moc będzie z nami.
Data dodania: 2020-03-19 12:02:51
Data edycji: 2020-11-15 19:32:56
Ilość wyświetleń: 2589

Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.

Eugeniusz Kwiatkowski

Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej